Hodnotenie/posúdenie
Hodnotenie/posúdenie zvládnutia učiva má primárny cieľ: Zvýšiť efektívnosť učiteľa a pokrok
študenta už v priebehu vyučovania, nie až po jeho ukončení.
Nie je prekvapujúce, že Effective First Teaching (EFT) „Efektívne učenie na prvý raz “, ako jeden
z prístupov vedy o učení, si vyžaduje dôkladné hodnotenie – formatívne aj sumatívne. Z týchto dvoch
prístupov si práve formatívne hodnotenie vyžaduje oveľa prepracovanejší arzenál nástrojov.
Či sa nám to páči, alebo nie, štandardizovaný spôsob testovania vo forme otázok áno/nie a voľby
z viacerých možností – nás sprevádza počas celého nášho života. Vodičské skúšky, podnikateľské
a profesijné licencie a skúšky (zváračské skúšky, právnické licencie), vstupné skúšky na vysoké školy,
Monitor a tak ďalej. Hoci veríme, že nedostatky štandardizovaných testov sú vysoko prevážené ich
prednosťami, mali by sme o testoch v triedach diskutovať hlavne preto, že poznanie, ako s nimi
narábať je zručnosť prežitia. (Kovaliková, 2014)
1. Hodnotenie a dvojstupňový proces učenia
2. Sumatívne hodnotenie
3. Kriteriálne hodnotenie
4. Zabudované nástroje hodnotenia
5. Hodnotenie aplikačných úloh
6. Transformácia aplikačnej úlohy na nástroj hodnotenia
Zdroje: