Vytváranie učiaceho sa spoločenstva
pomocou účinných výukových stratégií
Spolupracujúce učenie sa výrazne líši od „skupinovej práce“. Keď študentom zadáme úlohu a požiadame ich, aby si navzájom pomáhali, chýba im štruktúra potrebná pre spoločné riešenie problémov a rozhodovanie. Ponúkame niekoľko myšlienok a námetov na podporu spolupracujúceho učenia.
I. Riadenie spolupráce v triede
· Naučte sa rozlišovať medzi „produktívnym hlukom” a chaosom.
· Vypracujte konkrétne postupy pre každý prípad spolupráce. (Definujte očakávania – ako vyzerajú, ako znejú, atď.)
· Ako súčasť motivácie ponúknite možnosť „voľby svojej skupiny”.
· V prípade potreby prerušte a upravte aktivitu.
· Zdôraznite – viditeľnosť - viditeteľný prínos každého člena skupiny.
II. Tvorba spolupracujúcich skupín
· Ideálna sú skupiny po štyroch. Sú dostatočne malé na to, aby umožnili aktívnu účasť všetkých členov skupiny a v prípade potreby sa môžu rovnomerne rozdeliť do dvojíc.
· Skupiny by mali byť rozmanité. Kombinujte študentov podľa študijných schopností, pohlavia, etnika, správania sa v triede, vodcovských zručností atď.
· Buďte strategickí pri zaradení členov do skupiny. Vaším cieľom je to, aby sa študenti príjemne cítili, avšak pozitívny rovesnícky tlak je taktiež produktívny.
· Umožnite študentom, aby si zvolili svoje vlastné skupiny, keď to aktivita umožňuje.
III. Spolupracujúce štruktúryprevzaté z Cooperative Learning[Spolupracujúce učenie], autor: Spencer Kagan.
· Očíslované hlavy dohromady.Študenti sa odpočítajú pred začatím diskusie o téme. Všetci prispievajú. Vyvolajte číslo stola a osoby, ktorá bude odpovedať.
· Každý s každým. Študenti sa zúčastňujú po jednom.
· Okrúhly stôl. Študenti striedavo píšu o téme. Štyri hárky papiera, štyri ceruzky.(Použite rôzne farby pre zviditeľnenie príspevku jednotlivcov.)
· Žetóny rozprávania.Každý študent dostane rovnaký počet žetónov/mincí/fazuliek. Vždy, keď má niekto slovo, zaplatí žetónom/mincou/fazuľkou v strede stola. Študenti musia minúť všetky peniaze, avšak nemôžu prehovoriť po minutí žetónov/peňazí/fazuliek.
· Skladačka. Skúmanie témy. Zadajte štyri časti témy, jednu pre každého člena skupiny. Členovia skúmajú tému po “rozkúskovaných” častiach. Členovia s rovnakou časťou môžu skúmať spolu. Potom skladajú tému v povodnej skupine dokopy tak, aby sa podelili o všetky informácie, skúsenosti.
· Výmena kresiel. Urobte odpočítavanie v skupinách (od 1 do x). Nasleduje diskusia o téme. Všetky čísla 1 a 3 sa postavia a vmiešajú do rôznych skupín, diskusia pokračuje v skupinách s novým zložením.
· Spoločné časové zladenie.Partneri sa striedajú po presne určený čas pre každého.
IV. Iné spolupracujúce štruktúry
· Bzukot kamarátov: 1. Mysli 2. Podeľ sa o nápady s prideleným partnerom.
· Prechádzka po galérii: Prideľte prácu stanovištiam a choďte na obhliadku každého stanovišťa, rozdávajte ocenenia alebo položte otázky k správam stanovíšť.
· Zhluk: V stoji, hlavy dajte blízko k sebe, každý prednesie nápad, potom si sadne. Všetci sú pripravení s niečím prispieť.
· Miešanie na hudbu: Pohybujte sa po miestnosti, kým hudba hrá, keď prestane, vytvorte dvojicu s osobou, ktorá je najbližšie a pracujte spolu.
· Hodinoví partneri: Získajte podpisy od 12-tich rôznych ľudí na vaše hodiny. Vytvorte dvojice rôznych „hodinových partnerov” pri rôznych činnostiach.
· Porovnávanie medzi dvojicami: Jedna dvojica študentov porovnáva nápady alebo prácu v inou dvojicou.
· Prechádzka bádateľa: Partneri kráčajú presne určeným spôsobom, striedavo spracúvajú tému a pri návrate podajú správu.
· Preložiť rad v polovicu: Študenti vytvoria jeden rad, preložia ho v polovicu a vytvoria dvojice pre prácu. Osoba na konci sa premiestni na druhú stranu, rad sa posunie a vytvoria sa nové dvojice.
· Štyri kúty: Vyveste nápad na štyroch miestach, z ktorých si študenti vyberú, kam chcú ísť a ku ktorým sa navzájom vyjadria.
· Kolotoč, vnútorný a vonkajší kruh: Vytvorte dva kruhy, jeden lemuje druhý (dve sústredné kružnice). Dvojice pracujú spoločne. Potom sa jeden kruh posunie o niekoľko ľudí doprava tak, že vytvoria páry s novými pracovnými partnermi.
· Snehová guľa: Zaznamenajte odpovede na otázku na papier, zbaľte ho do gule a hoďte na miesto podľa inštrukcie. Choďte po guľu, prečítajte zápis a zopakujte postup s novou otázkou.
V. Viditeľnosť v spolupracujúcich štruktúrach
· Použite rôznofarebné ceruzy alebo fixy na označenie zúčastnených.
· Použite žetóny rozprávania počas diskusie.
· Urobte reflexiu skupinového procesu.
· Povzbudzujte oceňovanie, cielenú reč na životné zručnosti.
Taška riešenia problémov
Autor: Cathy Barron
Pomocou týchto námetov každá skupina pri stole môže vyriešiť, kto bude začínať - kto ide v hre prvý, kto si prvý vyberá koláčik, kto prvý skáče, kto si prvý prezrie knihu, ktorú chcete obaja...
Námety na rozhodovanie v prípade, keď viacerí chcú mať v skupine rovnakú úlohu, poradie, vec:
· „kameň, papier, nožnice“ ,
· tri hracie karty – kto dostane vyššie číslo,
· minca, ktorou sa hádže - hlava alebo znak,
· tri slamky rôznej veľkosti - kto si vyberie najdlhšiu alebo najkratšiu,
· hracia kocka – zvoľ si číslo,
· pásik s abecedou na výber písmena – ktoré je prvé alebo najbližšie,
· kalendár (vreckový formát) na poradie narodenín alebo párnych a nepárnych dní.
Spracovala: Patty Harrington, www.theCenter4Learning.com