Tematický projekt a celoročná téma sú najčastejšími formami efektívnej vnútropredmetovej a medzipredmetovej integrácie.
Je typickým znakom modelu integrovaného tematického vyučovania. Predstavuje prepojenie učiva z rôznych učebných predmetov, prípadne jedného predmetu na základe spoločnej nosnej idey. Celoročná téma umožňuje ucelené spoznávanie sveta v súvislostiach. Predstavuje akýsi scenár hry, obsahovo-organizačnú štruktúru, ktorú učitelia plánujú, pripravujú, riadia a uskutočňujú spolu s deťmi počas roka. Deti sa stávajú výskumníkmi, objaviteľmi, hľadačmi pokladov a pod.
Ak je celoročná téma opodstatnená, veku primeraná a pre deti príťažlivá – má vplyv nielen na vzdelávanie, ale aj na vytváranie triedneho spoločenstva. Jednou z predností vyučovania pomocou celoročnej témy je systematické vedenie detí k samostatnosti pri riešení problémov a úloh, k organizácii vlastnej práce, k schopnosti použiť vedomosť či zručnosť v reálnej situácii v živote.
Celoročná téma je členená na podtémy, tematické časti, denné témy, od ktorých sa odvodzujú jednotlivé integrované učebné bloky. Tieto nadpredmetové koncepty umožňujú deťom vnímať a chápať súvislosti medzi jednotlivými javmi poznávanej reality, medzi nadobúdanými poznatkami v komplexe a v celistvosti.
Tematický projekt
Predstavuje jednotku obsahu vzdelávania, ktorá je venovaná aktuálnej téme v nadpredmetových súvislostiach a v časových úsekoch podľa aktuálnych podmienok a potrieb školskej triedy a školy.
Tematická integrácia sa realizuje formou rôzne dlhých tematických projektov. Z hľadiska časového rozsahu tematickej integrácie rozoznávame nasledujúce formy projektov:
Tematické projekty môžu uskutočňovať školské triedy i celé školy. Z hľadiska zapojenia tried rozdeľujeme projekty takto:
triedne,
medzitriedne,
ročníkové,
medziročníkové,
celoškolské.
časový rozsah/zapojenie tried |
integrovaný blok |
tematický týždeň |
tematický mesiac |
dlhodobý projekt |
polročný |
celoročný |
triedny |
|
|
|
|
|
|
medzitriedny |
|
|
|
|
|
|
ročníkový |
|
|
|
|
|
|
medziročníkový |
|
|
|
|
|
|
celoškolský |
|
|
|
|
|
|
Tematický projekt zahrňuje učivo viacerých učebných predmetov, integruje v sebe získavanie poznatkov, nadobúdanie a uplatňovanie intelektuálnych, pracovných a sociálnych zručností. Je ukončený výstupmi, ktoré sa prezentujú a hodnotia v triednom kolektíve. Rozvíja aj nadpredmetové kľúčové spôsobilosti (kompetencie) žiakov.
Príklady celoročných tém a tematických projektov v VEU
Interdisciplinárny prístup a integrácia vyučovacích obsahov jednotlivých predmetov sa realizuje prostredníctvom projektov rôzneho rozsahu. Najrozsiahlejšia je tzv. celoročná téma (celoročný objavný, tvorivý projekt) s príťažlivým názvom.
Z mnohých tém na 1. stupni uvádzame - Cestujeme po Rozprávkove (Ľ. Bagalová), Poklady, kto ich nájde, kto ich objaví (T. Piovarčiová), Zmena je život a my chceme žiť (A. Weiszová), Malá bodka na planéte Zem (Ľ. Bistáková), Cesta 1000 míľ sa začína 1. krokom (J. Harčárová). Z tém pre žiakov 2. stupňa iste zaujme: Koho je to život? (T. Piovarčiová), História magistra vitae (T. Kizivatová), Naučíme sa žiť (D. Gogolová) a iné, ktoré integrujú učivo viacerých predmetov ročníka a sú autorským dielom jednotlivých učiteľov.
Na druhom stupni je integrácia predmetov náročnejšia na spoluprácu učiteľov i organizáciu vyučovania. Realizujú sa tu najmä integrované vyučovacie bloky a týždenné projekty cez modelové projektové týždne či mesiace, napr. Otočenie vodovodným kohútikom (kolektív uč. 2. stupňa ZŠ. J. A. Komenského), Hory a mesto (D. Gogolová), celoškolský projekt Labyrint sveta a raj poznávania (Ľ. Bagalová a kol.), Kooperatívne riešenie konfliktov spojené s tréningom žiakov (T. Piovarčiová v spolupráci s PDCS) a mnohé ďalšie.
Pozrite si aj celoročnú tému pre 2. ročník - S Osmijankom cez zázračné krajiny
Pozrite si aj celoročnú tému pre 5. ročník - Celoročná téma z etickej výchovy