Homepage > Knižnica > Riadenie > Zmena - najčastejšie chyby
testselector

Zmena - najčastejšie chyby

Najčastejšie chyby pri zavádzaní zmien1
Zvyk je zvyk. Nemôžete ho vyhodiť oknom, musíte s ním zísť pomaly po schodoch.
Mark Twain

  • Nedostatočná pozornosť budovaniu spolupráce v tíme a medzi tímami. (Častá neprítomnosť vedúceho alebo jednotlivých členov, neriešenie rozporov, zlá komunikácia, akceptovanie stagnácie, tolerovanie názorov My – Vy.)
  • Prílišný tlak na súhlas a zhodu (členovia tímu sa boja odporovať, vyjadrovať nesúhlas alebo odlišné názory).
  • Príliš široké zameranie, chýbajúce určenie priorít (nie sú definované činnosti, ktoré sú podstatné na dosiahnutie cieľa a súčasne prinesú reálne a viditeľné výsledky v relatívne krátkom čase).
  • Snaha robiť príliš veľa zmien naraz a radikálne (nevyužíva výhodu postupného návyku na zmenu).
  • Účastníci zmeny majú malú možnosť spolurozhodovať o zmene a jej krokoch (nemajú možnosť spolupodieľania sa na nových procesoch či aktívnom ovplyvňovaní nasledujúcich krokov).
  • Málo viditeľné a komunikované výsledky (malé výsledky a výhry nie sú komunikované ostatným pracovníkom školy, iným tímom).
  • Chýbajúca spätná väzba a snaha o zlepšovanie sa (tímy aj jednotlivci neposudzujú svoje fungovanie, nehovoria o možnostiach zlepšovania).
  • Obavy z experimentovania, nedostatok tvorivého prístupu (členovia sa obávajú chýb a omylov).
  • Nedostatočná nadväznosť jednotlivých činností – kde sú výstupy jednej činnosti vstupmi druhej činnosti.
  • Nedostatočné zručnosti vo vedení porád/pracovných stretnutí tímov (priveľa alebo primálo porád, nezabezpečená otvorená výmena názorov, nedostatočné výstupy z porady – bez konkrétnych akčných plánov).
  • Nedostatočné odlíšenie kreatívnych a formalizovaných postupov (nevyužívajú sa formalizované postupy zberu, spracovania, výmeny a archivácie informácií).
  • Vedenie venuje málo trvalej pozornosti a uznania tímom a jednotlivým členom.

Zdroje
COVEY, S. 2006: 8. návyk, Od efektívnosti k výnimočnosti, Management press, Praha.
HALAŠOVÁ, D. : Riadenie, In PIOVARČIOVÁ, T. a kol 2008, 2011.: Škola ako otvorená učiaca sa organizácia, NDS, ASK.
MARUŠINCOVÁ, E. A KOL. 2001. Záverečná správa z pokusného overovania ITV, Bratislava: ŠPÚ.
PEDLER,M.-BURGOYNE,J.-BOYDELL,T. 1999. The Learning Company. A strategy for sustainable Development,. In MCGraw-Hill Book Company.
PRUŽINSKÁ, J. 1998. Tvorba a rozvoj tímov . In: Bednařík, A. a kol:. Čítanka pre neziskové organizácie , Bratislava: PDCS. s. 33.-51.
PIOVARČIOVÁ, T. a kol. 2008: Otvorená škola ako učiaca sa organizácia, Nadácia pre deti Slovenska.
SENGE, P. 1995: Piata disciplína manžmentu, Open Windows, Bratislava.
SENGE, P., KLEINERr,A, ROSS, R., SMITH, B., ROBERTS, Ch. 1994. The Fifth Discipline Fieldbook. Strategies and Tools for Buildng a Learning oganization. s. 302
ŠULEŘ, O. 1995, 1997. Manažerské techniky I, II. Rubico. Olomouc.
TICHÁ, I. 2005. Učící sa organizace. Praha: Alfa Publishing.
Výstupy projektu 112 302 204 77 - Otvorená škola ako učiaca sa organizácia, 2008. Projekt bol realizovaný v Nadácii pre deti Slovenska s podporou Európskeho sociálneho fondu v rámci Sektorového operačného programu Ľudské zdroje, opatrenie 3.2 Zvýšenie rozsahu, zlepšenie a širšie poskytovanie ďalšieho vzdelávania s cieľom zlepšiť kvalifikáciu a adaptabilitu zamestnancov v spolupráci s Asociáciou S. Kovalikovej – Vzdelávanie pre 21. storočie na Slovensku (ASK) a partnerskými školami - Základnou školou Smetanov háj 286/9 v Dunajskej Strede a Základnou školou s Materskou školou na Ul. 29. augusta 171/44 v Poprade.

--------

1Halašová, D., 2008: Riadenie školy. In Piovarčiová, T. a kol.: Škola ako otvorená učiaca sa organizácia, NDS, ASK, 2008.

design © Kolovratok