Homepage > Knižnica > Riadenie > O riadení
testselector

Motto: Dnes už nie je možné, aby „hore“ to niekto „dobre vymyslel“ a všetci ostatní plnili príkazy „veľkého stratéga“. V budúcnosti vyniknú firmy, ktoré nájdu spôsob ako využiť zanietenie a schopnosť svojich zamestnancov učiť sa na všetkých úrovniach organizácie. Peter Senge (1995)

O riadení

Vytváranie „dobrej školy“ je proces permanentnej zmeny, budovanie podporujúceho prostredia pre učenie sa a rast. Výsledky závisia od záujmu a snáh všetkých zúčastnených jednotlivcov aj tímov. Kľúčovú úlohu pri týchto snahách má vedenie, manažment školy a uplatňovanie princípov učiacej sa organizácie.
Podľa autorov, ktorí sa venujú téme učiacej sa organizácie (Tichá, I., 2005, Senge, P., 1995, Pedler, M-Burgoyne,J.-Boydell,T., 1991), je pre riadenie/vedenie takejto organizácie charakteristické:

  1. Aktívna podpora učenia všetkých svojich členov - učenie sa jednotlivcov, tímov a organizácie ako celku, podpora snáh o dosiahnutie osobného majstrovstva, vzájomného učenia sa ako sa učiť a integrácia učenia všetkých jednotlivcov vnútri organizácie. Učenie je vnímané ako strategický a permanentný proces paralelný s pracovným procesom podporovaný systémami, ktoré monitorujú učenie a umožňujú jeho zdieľanie.
  2. Zavádzanie a podpora procesov postupného zlepšovania - stimulovanie stáleho zlepšovania schopnosti školy a tímov, ktoré ju tvoria, vytvárať svoju budúcnosť, tvoriť a zlepšovať školský vzdelávací program. Vytváranie a aktívne využívanie príležitosti na poznávanie seba a svojho spôsobu fungovania (jednotlivca, tímu a školy ako celku), identifikovanie a prekonávanie bariér pre zmeny (poznávanie myšlienkových schém a predpokladov pomocou reflexie i otvoreného dialógu a hľadanie optimálnych ciest v diskusii).
  3. Vnímanie školy ako živého organizmu, ktorý žije v konkrétnom prostredí, aktívna podpora a usmerňovanie jeho rozvoja zapájaním všetkých zainteresovaných strán.

Pre aktívne vytváranie učiaceho sa spoločenstva vedenie školy potrebuje:

  • Vytvárať spoločnú víziu.
  • Využívať postupy strategického plánovania.
  • Získavať porozumenie toho, ako funguje škola ako systém, ako sú jej aktivity a činnosti navzájom prepojené a kde bude mať konkrétna akcia najväčší pozitívny vplyv.

Sústreďovať sa v jednom čase na jednu kľúčovú oblasť (s vedomím súvislostí a väzieb na školu ako celok).

Upravené podľa Halašová, D.: Riadenie, In Piovarčiová, T. a kol.: Škola ako otvorená učiaca sa organizácia, NDS, ASK, 2008, 2011.

design © Kolovratok