Homepage > Knižnica > Riadenie > O riadení > Metódy rozhodovania a stanovenia priorít

Metódy rozhodovania a stanovenia priorít

 

Metódy rozhodovania slúžia na  posúdenie možností  ďalšieho smerovania školy, na vyhodnotenie návrhov i alternatív  a na dohodu o prioritách.

Uvedené metódy rozhodovania môžete využiť aj pri vyhodnotení a ďalšom spracovaní výsledkov sebareflexného dotazníka, keď si budete určovať, na čo, na ktorú oblasť rozvoja školy sa najskôr zamerať.

Metóda viacnásobnej voľby (Multivoting)

Metóda viacnásobnej voľby je jednou z efektívnych  techník určovania priorít v tímoch, keď je potrebné spracovať väčší počet návrhov na riešenie konkrétneho problému alebo príležitosti (napríklad ten, ktorý vznikol s využitím sebareflexného dotazníka (pre celú školu, alebo pre jednotlivé oblasti inovačného rámca),brainstormingu, diskusie, informačného banku alebo inej metódy, zameranej na tvorbu možností alebo potrieb rozvoja).

Postup:

1. Prvá voľba:  Každý člen označí (napr. pridelením bodu) v zozname možných návrhov všetky položky, ktoré považuje za dôležité pre riešenie danej témy. Každej položke pridelí jeden bod. Následne sa v každej položke vyznačí celkový počet získaných bodov, pridelený všetkými účastníkmi stretnutia. Vyberú sa položky, ktoré získali najvyšší počet volieb, pričom sa počet položiek zredukuje na polovicu pôvodného počtu (N/2).

2. Druhá voľba :  Voľba sa opakuje a zoznam sa opäť zúži na polovinu.

3. Konečný zoznam: Možnosti, ktoré ostali po druhej voľbe, sa dôkladne prediskutujú v tíme, zvážia sa ich výhody, nevýhody a dopady (napr. metódou analýzy výhod a nevýhod)a následne sa konsenzom zvolí jeden návrh, prípadne dva prioritné návrhy. Tieto sa potom rozpracujú do čiastkových cieľov a do akčných plánov.

Príklad viacnásobnej voľby:

Techniku viacnásobnej voľby použilo 10 ľudí na určenie a výber najdôležitejších cieľov/priorít školy na nasledujúci rok z celkového počtu dvanástich cieľov  (A-L).

 

Ciele

Prvé kolo

Druhé kolo

Konečný zoznam priorít

 

Prvá voľba:

Ciele A, C, F, G, J a K získali najviac bodov a zoznam sa redukoval o polovicu.

Druhá voľba

Účastníci opäť volili najvhodnejšie varianty – akýkoľvek počet, len jeden bod pre každú voľbu. Konečný počet výberov sa opäť redukoval o polovicu.

 

Konečný zoznam

Možnosti C, F a K boli po dvoch kolách výberu zvolené ako prioritné oblasti školy. Po dôkladnej diskusii bol za hlavnú  prioritu ďalšieho roka zvolený cieľ F.

 

 

 

A

7

5

 

B

3

 

 

C

8

7

X

D

2

 

 

E

4

4

 

F

6

9

X

G

7

2

 

H

5

 

 

I

3

 

 

J

6

0

 

K

8

6

X

L

2

 

 

 

Metóda rozhodovania podľa kritérií  (Kriteriálne rozhodovanie)

Táto metóda sa používa pre vyhodnotenie návrhov podľa vopred určených hlavných kritérií a ich zoradenie podľa dôležitosti.

Postup:

1.       Vytvorte alternatívne návrhy

o     Na vytvorenie návrhov pre rozvoj využite vaše predstavy o želanej budúcnosti pre vašu školu – vašu víziu školy.

o    Používajte otázky, ktoré vedú k tvorbe nápadov, napríklad: “Keby sme nemali žiadne obmedzenia zdrojov, čo by sme mohli urobiť?” alebo “Ak ponecháme bokom priestorové obmedzenia, aké by bolo najlepšie riešenie?”

o    Zistite, ako riešili podobné situácie inde a použite tieto nápady na podporu tvorby inovatívnych možností rozvoja.

o     Na návrhy pre rozvoj vašej školy môžete využiť kritériá v sebareflexnom dotazníku

o    Intenzívne diskutujte o možných návrhoch s ostatnými.

2.       Určite hlavné kritéria (dve až päť), ktoré má riešenie spĺňať a budete ich používať na vyhodnocovanie návrhov. Rozhodnite, či budú mať kritériá rovnakú váhu, alebo je niektoré z nich významnejšie (alebo menej významné) ako iné. Takýmto kritériám môžete priradiť dvojnásobnú (príp. polovičnú) váhu.

Príklad kritérií:

o     miera strategického dopadu na postavenie a činnosť školy,

o     prijateľnosť, akceptácia pre zúčastnené strany,

o     náročnosť realizácie,

o    čas,

o    náklady,

o    vplyv na súčasné ďalšie aktivity školy.

3.       Keď ste vytvorili alternatívne riešenia a kritériá, vyhodnoťte všetky alternatívy podľa vytvorených kritérií pre rozhodovanie. Urobte si takúto prehľadnú tabuľku:

o    Jasne uvediete tému/problém,

o    Uveďte v poradí podľa dôležitosti kritéria, ktoré ste identifikovali pre vyhodnocovanie vašich alternatívnych riešení a prípadne aj ich váhu.

o     Nakoniec pomocou stupnice od 1 do 5 určite stupeň, ako každý návrh/alternatíva spĺňa to – ktoré kritérium ( stupeň 1 znamená “nespĺňa”,  stupeň  5 znamená “spĺňa kritérium veľmi dobre”) a vaše hodnotenie vpíšte do tabuľky.


Príklad rozhodovania podľa kritérií

Téma: Vyhodnotenie návrhov na upevnenie pravidiel správania v škole

Kritériá posudzovania

A

Malá časová náročnosť

B

Pozitívny vplyv na klímu školy

C

Jednoduchosť uskutočnenia, malá náročnosť na zručnosti manažéra

 

Varianty riešenia

Kritériá a pridelené body

Vyhodnotenie

Poradie

A

B

C

1.      Používať cielenú reč

5

3

2

10

III.-IV.

2.      Používať oceňovanie v kolektíve

3

5

5

13

I.

3.      Pracovať s osobnými plánmi rozvoja zamestnancov

1

1

1

3

VI.

4.      Robiť osobné rozhovory so zamestnancami

2

2

4

8

V.

5.      V konfliktných situáciách reflektovať proces v skupine 

4

3

3

10

III.-IV.

6.      Diskutovať o pravidlách a v prípade potreby ich inovovať

3

4

4

11

II.

 

4.       Následne spočítaním bodov  vyberte 1-2 návrhy, ktoré najviac spĺňajú dôležité kritériá. Potom si položte nasledujúce otázky:

o    Ako efektívne tento návrh rieši problém?

o    Môžem skombinovať tento návrh s iným, aby bol efektívnejší?

o    Koľko bude implementácia tejto alternatívy stáť peňazí, času a ľudských zdrojov?

5.       Vytvorte akčný plán na realizáciu vybranej alternatívy (čo, ako, kedy, kde, kto,  zdroje, kritériá úspešnosti, monitorovanie, kontrola).

 

Metóda analýzy výhod a nevýhod

 

Analýza výhod a nevýhod sa používa na dôkladné premyslenie výsledných dvoch či troch alternatív alebo návrhov predtým, než sa urobí konečné rozhodnutie. Funguje na podobných princípoch ako de Bonov  PMZ model

Popis

1.  Z vašej  diskusie  vyberte  jeden návrh,  alternatívu, ktorá získala vysokú prioritu (môzete tiež použiť metódu hodnotenia podľa kritérií).

2. Na tabuľu pripevnite tri hárky papiera. Prvý hárok nazvite "Výhody" a druhý "Riziká", pričom ho priečnou stranou rozdelíte na dve poloviny.  Na tretí hárok napíšte „Reformulácia návrhu“.

Výhody Nevýhody

Reformulácia
návrhu

 


3. Na prvom hárku za pomoci brainstormingu alebo post-it lístkov zozbierajte všetky možné  výhody spojené s návrhom. Uvažujte aj o dôsledkoch na váš tím, školu a širšiu komunitu.

4. Na druhom hárku spíšte všetky možné nevýhody,  riziká a možné negatívne dôsledky spojené s daným návrhom.

5. Potom do spodnej polovice  druhého hárku napíšte názov “Spôsoby oslabenia nevýhod. ”Pre každú nevýhodu uvedenú v hornej polovici  hárku prediskutujte možnosti oslabenia, zmenšenia nevýhod alebo zníženia rozsahu rizika.

6. Po dôkladnejšom pochopení nevýhod a rizík požiadajte o formuláciu nového návrhu, ktorý by zachoval výhody a súčasne obsahoval niektoré možnosti oslabenia nevýhod a zníženia rizika.

7. Opakujte rovnaký proces s druhým vybratým návrhom.

8. Po takomto dôkladnom zvážení prioritných návrhov urobte rozhodnutie o ďalšom postupe a spracujte  ho do akčného plánu.

Metóda vytvárania realistickej miery zapojenia v tíme

Pri novej úlohe či novom projekte majú členovia tímu často veľmi odlišnú úroveň priority alebo pocit zodpovednosti za úlohu či zadanie. Niektorí môžu úlohu považovať za veľmi dôležitú a sú ochotní venovať jej veľa času a energie. Iní ju môžu vnímať ako dôležitú, no vzhľadom na svoje ďalšie činnosti ju na svojom osobnom zozname priorít zaraďujú nižšie. Pre iných môže mať celkom malý význam a nízku úroveň priority.

Táto metóda vám umožní  zviditeľniť a odsúhlasiť mieru zapojenia členov tímu do realizácie konkrétnej úlohy.

Metóda vytvárania realistickej úrovne priority nadväzuje na postupy  Plánovania a zapojenia zainteresovaných strána na metóduMapa zainteresovaných ľudí.

Postup:

1.       Každý člen tímu/pracovnej skupiny si nakreslí zvislú líniu, ktorá reprezentuje jeho/jej celkové pracovné požiadavky a priority.

2.       Každý si na svojej línii vyznačí bod, kde danú úlohu tímu zaraďuje podľa priority.

3.       Každý si napíše, koľko času je ochotný/schopný venovať práci pre danú úlohu  v rozpätí jedného mesiaca.

4.       Sumarizujte zaradenie priority úlohy a časové vymedzenie za celú skupinu. Pozrite sa na ich rozpätie (max-min) i na priemerné hodnoty.

5.       Každý člen skupiny má možnosť vysvetliť svoje priority a časové vymedzenie.

6.       Skupina sa dohodne na realistickom objeme času a energie, ktorú môže očakávať od tímu ako celku. Členovi s vyššou prioritu a časovým vymedzením môžu súhlasiť s vyšším podielom na úlohe.

Použitie tejto metódy redukuje potenciálne nedorozumenia a konflikty, vyplývajúce z pocitov ľútosti a nedocenenia na jednej strane a z pocitov viny na strane druhej.

Upravené podľa Halašová, D.: Riadenie, In: Piovarčiová, T. a kol.: Škola ako otvorená učiaca sa organizácia, NDS-ASK, 2008, 2012.

 

design © Kolovratok