Vo veku informačno - komunikačných technológií (IKT) potrebuje človek na ich využitie a zvládnutie „vedľajších účinkov“ rôzne vedomosti, zručnosti, schopnosti. Okrem zaobchádzania s prístrojmi a IKT je dôležitá schopnosť samostatnej zodpovednej komunikácie so svetom – zachovanie dôveryhodnosti, zdvorilosti, miery intimity. Potrebujeme kritické myslenie - schopnosti hodnotiť obsah informácií, filtrovať, overovať ich pravdivosť, posúdiť príčiny a dôsledky. Riešenie nových situácií a výziev je ťažké zvládnuť bez tvorivosti, iniciatívy konať a hlavne primeranej sebaúcty. Práve tá poskytuje najúčinnejšiu ochranu pred nepriaznivými vplyvmi v mediálnej dobe. Sebaúctu detí, mladých ľudí môžu významne podporiť schopnosti dospelých rešpektujúco komunikovať s deťmi, mladými ľuďmi, zmysluplnosť preberaných tém vo vyučovaní a možnosť výberu pri učení (sa).
Práve tieto kvality rozvíjajú integrované tematické bloky pre mediálnu výchovu. Vznikli na základe spolupráce Asociácie S. Kovalikovej - Vzdelávanie pre 21. storočie na Slovensku a Nadácie pre deti Slovenska, v rámci projektu: "Mediálna výchova a ochrana detí pred nevhodným obsahom". Projekt podporuje Nadácia Orange.
Bloky sú spracované metodikou Vysoko efektívneho učenia podľa S. Kovalikovej. Využívajú sa ako študijný materiál pre účastníkov tréningov - pedagógov ZŠ, SŠ, rodičov, pracovníkov MVO, vo vzdelávacích programoch o mediálnej výchove.
Prostredníctvom zážitkového učenia spolu s pedagógmi, rodičmi pracovníkmi MVO hľadáme odpovede na otázky:
Ako rozvinúť u detí schopnosti zmysluplne využívať príležitosti IKT, orientovať sa vo virtuálnom svete, empaticky, iniciatívne, zodpovedne konať?
Ďalšie podnety k mediálnej výchove možno nájsť aj na www.oskole.sk